BlizzCon 2011 - Talenty w Mists of Pandaria - Nowości - World of WarCraft

Nowości

Data publikacji : 23.10.2011

BlizzCon 2011 - Talenty w Mists of Pandaria

Mists of Pandaria to spora rewolucja w systemie talentów postaci. Na łamach oficjalnej strony World of Warcraft pojawiło się podsumowanie panelu poświeconego temu zagadnieniu, a jego tłumaczenie możecie znaleźć poniżej. Pod tekstem znajdziecie także screeny prezentujące talenty wszystkich klas postaci zaprezentowane w czasie jednego z paneli na BlizzCon 2011 (oczywiście w związku z bardzo wczesnym etapem prac nad dodatkiem z pewnością ulegną one zmianie).

World of Warcraft Game Director Tom Chilton oraz Lead Systems Designer Greg Street stanęli rano na scenie, aby opowiedzieć o kierunku zmian w balansie klas postaci w World of Warcraft, a także o nowym systemie talentów który pojawi się w Mists of Pandaria. Panel ten poświęcony był filozofii oraz celom wprowadzenia tego systemu, tego co zostanie zmienione oraz czego powinni się spodziewać gracze zdobywając poziomy w Pandarii i nie tylko.

Filozofia i cele

W Cataclym wprowadziliśmy dosyć radykalne zmiany w drzewkach talentów. Niektóre z nich były bardzo dobre, ale inne nie pomogły nam osiągnąć zamierzanych celów. Przykładowo bardzo podobała nam się możliwość zaoferowania graczom wyboru specjalizacji na 10 poziomie oraz to, jak uproszczenie drzewek pozwoliło na dokonywanie istotnych wyborów. Nie podobało nam się to, że pozostało w systemie sporo 'śmieci' oraz to, że wciąż było możliwe, że gracze 'omijali' bardzo ważne talenty. Patrząc na to z obecnej perspektywy, drzewka talentów w Cataclysm są w 80% stworzone z talentów definiujących daną specjalizację, jej rotację i to jak sobie radzą, zaś pozostałe 20% to talenty użytkowe i to właśnie między nimi dokonywane były prawdziwe wybory.

W Mists of Pandaria chcemy, aby było to coś bardziej różnorodnego, eliminując przy okazji minusy starego systemu. Co ważniejsze, chcemy aby gracze mieli dostęp do ważnych klasowych umiejętności, jednocześnie sprawiając, że umiejętności użytkowe będą znacznie ciekawsze, a każdy wybór gracza będzie istotny. Dojście do tego będzie wymagało sporej ilości zmian.

Nowy system klasowych talentów

Jedną z najbardziej ekscytujących zmian jest usunięcie starego systemu talentów. Zamiast tworzyć trzech osobnych drzewek, każdego dla danej specjalizacji, gracze będą wybierali talenty ze zbioru co 15 poziomów. Wszystkie klasy będą miały własne talenty i będą one dostępne niezależnie od specjalizacji.

Każdy poziom składa się z trzech talentów, które wszystkie podpadają pod określoną 'kategorię'. Niektóre z nich będą oferowały dodatkową użyteczność, jak na przykład szybsze poruszanie się lub zwiększenie przeżywalności, inne zaś zredukują koszt określonych umiejętności. Obecnie naszym celem jest uniknięcie sytuacji w której określone talenty są obowiązkowe albo odgrywają bardzo istotną rolę w rotacjach. Wolimy dać graczom możliwość tworzenia postaci tak, aby pasowały do ich stylu gry.
Ogólnie rzecz biorąc będzie sześć zestawów talentów, a gracze będą odblokowywali kolejne co 15 poziomów. Oznacza to, że ogólnie będzie mniej talentów, jednak ich wybór będzie miał znacznie większy wpływ na twoją grę.

Przykłady możliwych talentów dla paladynów w Mists of Pandaria

Kolejną wielką zmianą jest to, w jaki sposób wybierane są talenty. Zamiast "kupowania" ich za punkty (otrzymywane wraz ze zdobywaniem poziomów), z każdych trzech talentów które odblokują, gracze będą mogli aktywować tylko jeden. (Rangi talentów zostały całkowicie usunięte)

Podobnie jak ma to miejsce obecnie, wybór talentu będzie potwierdzany kliknięciem na przycisk "Learn" na dole interfejsu, jednak ogromnym plusem pozbycia się punktów talentów jest to, że możemy pozwolić graczom na większą swobodę w wymianie talentów. Po aktywowaniu wybranych, nie będą oni zmuszeni do pozostania przy swoich wyborach jak ma to miejsce obecnie. Jeśli w dowolnym momencie gracze uznają, że inny talent może być bardziej właściwy lub fajniejszy, może wybrać go na drzewku talentów i kliknąć ponownie "Learn". Może to zostać zrobione na indywidualnych talentach lub wszystkich na raz.

Dzięki temu talenty mogą być zmieniane podczas zmiany specjalizacji, robienia stref instance, raidów i battlegroundów. Modyfikowanie ich z pewnością będzie zablokowane w czasie walki i będzie wymagało pewnej opłaty (w formie złota lub odpowiedniego składnika), jednak mimo wszystko będzie dawała więcej możliwości zmiany postaci, aby lepiej dopasować się do wyzwań jakie będą czekały na nie w grze.

Przykłady możliwych talentów dla łotrzyków w Mists of Pandaria

Talenty klas vs. umiejętności specjalizacyjne

Co to oznacza dla bardzo ważnych zaklęć i umiejętności specjalizacyjnych jak Hammer of the Righteous lub Circle of Healing?

Na 10 poziomie gracze wybiorą specjalizację i odblokują umiejętność z nią powiązaną. Kiedy gracze zdobędą kolejne poziomy, automatycznie będą uczyć się umiejętności klasowych i specjalizacyjnych w określonych odstępach czasu. Na umiejętności specjalizacyjne w dużej mierze będą składały się stare talenty, które według nas powinny znaleźć się w arsenale graczy oraz podstawowe umiejętności klasowe, które nie są wymagane przez wszystkie specjalizacje.

Przykładowo trening 25-poziomowego Protection paladyna będzie wyglądał mniej więcej tak:

10 poziom Avenger's Shield (Umiejętność Protection)
  Judgements of the Wise (Umiejętność Protection)
12 poziom Righteus Fury (Umiejętność klasowa)
13 poziom Redemption (Umiejętność klasowa)
14 poziom Flash of Light (Umiejętność klasowa)
15 poziom Hand of Reckoning (Umiejętność klasowa)
16 poziom Lay on Hands (Umiejętność klasowa)
18 poziom Divine Shield (Umiejętność klasowa)
20 poziom Hammer of the Righteous (Umiejętność Protection)
22 poziom Supplication (Umiejętność klasowa)
24 poziom Consecration (Umiejętność klasowa)

Te zaklęcia i umiejętności będą dostępne dla postaci tuż po osiągnięciu odpowiedniego poziomu. W związku z tym, nie będzie trzeba odwiedzać trenerów poza sytuacjami takimi jak respec lub zakup Dual Specialization, dzięki czemu gracze będą mogli robić to, co lubią najbardziej.


  

Komentarz (25)

  • Nom talenty mogą być, sam chętnie powrócę na premierę pand i dam nowe talenty mojemu hunterowi
    ~Arcaz
    2011/10/23 08:51
  • Niech sobie robia co chca najwazniejsze zeby wreszcie naprawili resto shamka :P
    ~zwyklygracz
    2011/10/23 10:17
  • to akurat mi się kompletnie nie podoba. Osobiście nie mam nic do obecnego systemu talentów i z tego, co wiem, to mało osób się skarżyło. Talenty są między innymi po to, aby ingerowały w rotację. Dlatego właśnie każdy ma możliwość stworzenia własnego, unikalnego drzewka. Były owszem talenty obowiązkowe, z których rezygnacja jest 'bolesna' w skutkach, lecz około 1/4 punktów talentów może pójść tam, gdzie sobie tego życzymy. Obecny system jest idealny.
    ~flaaj
    2011/10/23 10:34
  • Widocznie doświadczenia z Diablo 3 przeleją się teraz na Mist of Panderia tak jak kiedyś Diablo 2 na WoWa
    ~Gieszu
    2011/10/23 10:57
  • Jeszcze im się nie udało zbalansować klas, a już wymyślają nowy system talentów... oby Blizz wiedział co robi.
    ~guzimierz
    2011/10/23 11:06
  • Czyli koniec z tym oczekiwaniem przy levelowaniu na nowy pkt talentu i dlugim zastanawianiem sie gdzie rozdaz? Według mnie to była duza mobilizacja do levelowania a teraz co 15leveli jeden nowy talent...
    ~feniks
    2011/10/23 11:08
  • dk jest spier**** , rozumiem że gargoyle , ghoul scourge necrotic i inne strajki są dostepne dla wszystkich drzewek ?

    dk jest spier**** , rozumiem że gargoyle , ghoul scourge necrotic i inne strajki są dostepne dla wszystkich drzewek ?

    a może tak , wybieram drzewko unholy i od razu dostaje gargoyle ghoule i inne badziewia , a talenty tylko wspomagają. szkoda że tylko osiem talentow , nie bedzie unikalnych postaci bo za mało jest do wyboru
    ~88Bialy88
    2011/10/23 11:31
  • Hmm widzę, że Blizz szykuje zmianę, która może okazać się mega sukcesem tudzież totalną porażką. Póki co osobiście jestem trochę zmartwiony (może to dlatego, że przyzwyczaiłem się do obecnego systemu talentów). Pytanie brzmi czy w jakiś sposób zmodyfikują system mastery, który jak dla mnie jest strzałem w 10. :) Jeżeli tak to... życie. Często bywa tak, że chce się dobrze a w praktyce wychodzi inaczej. Rozmowy o dopasowaniu talentów do stylu gry mnie nie ruszają. Zapewne stanie się tak, że ktoś mądry opracuje optymalny build. Co za tym idzie każdy a przynajmniej spora część graczy zacznie z niego korzystać właśnie z powodu jego uniwersalności. Piszę to z doświadczenia gry Kapłanem gdzie podstawowy tank heal build to disci. 33/8/0, który jest spotykany u 80% współziomków. :)
    ~Sprezynka
    2011/10/23 11:41
  • Ta, bo teraz to jest zatrzesienie unikalnych postaci... Proszę was, przewaznie postacie roznia sie punktem, moze dwoma, a tak to atak talentowych klonow.
    ~paqol
    2011/10/23 12:02
  • A ja wam powiem ze jestem zadowolony z jednej rzeczy :) nie ma jak zwykle utartego motywu: cos zlego wielkiego strasznego zagraza Azeroth i trza to rozwalic :)

    Vanilla ( nie gralem )

    Tbc - Illidan i jego ekipa chce nam wmowic ze fajnie jest byc elfem :P
    (pozniej to zabawy przylacza sie Kiljaden )

    Wotlk - Arthas wraz z ziomkami chce nam ukrasc dusze ( na ekranie gry wielki lodowy smok :) )

    Cata - Deatwing chce nam przypalic karkowke na grilu :) ( na ekranie ognisty smok )

    Czyli w kazdym dodatku utarty schemat pojawia sie cos zlego co zagraza calej krainie ( demon, nieumarly, smok etc ) a teraz ma byc inaczej to "nowe" jest neutralne.

    Aha i jeszcze jedno tak se kiedys na vencie gadalismy ze teraz przydal by sie dodatek pokazujacy wojne miedzy horda a ally na przyklad zamiast raid na ragnarosa i jego ziomkow to raid na ktores miasto np. Undercity i zamiast walki z demonem/potworem to walka z sylvana i jej poddanymi a w ostatnim patchu Orgi i Voljin, Thrall, Garrosh
    ~zwyklygracz
    2011/10/23 12:36
  • ja tez uwazam ze jest za malo talentow... choc uwazam ze ogolnie jest fajnie ;)

    ciekawe czy wybierajac jakis talent to dostajemy jakis zestaw czarow powiazany z tym talentem (niekoniecznie powiazany ze specjalizacja tylko z konkretnym talentem)

    ale widac ze po niektorych faktycznie bedzie trzeba przemyslec sprawe (nie we wszystkich ale jednak)
    ~Taldoron
    2011/10/23 12:39
  • i oczywiscie od strony hordy raid na miasta ally a jako dungeony to jakies wazniejsze dla obu frakcji miejsca.

    Bo mi to juz osobiscie znudzil sie juz wrog z zewnatrz chetnie bym powalczyl z wrogiem wewnetrznym :)

    np. patch 5.0 raid na pomniejsze miasto 5.1 undercity 5.2 thunderbluff 5.3 samo orgi

    To w sumie by pasowalo na ostatni dodateg bo podczas tych raidow zabijamy glownych bohaterow przeciwnej frakcji wygrywajac wojne i konczac tym razem konflikt miedzy horda i ally :)
    ~zwyklygracz
    2011/10/23 12:42
  • Idę o zakład, ze Wow będzie miał otwarte zakończenie, w którym żadna ze stron nie odnosi wyraźnego zwyciestwa. Koniec wowa pewnie będzie podstawą do fabuły Warcrafta IV.
    ~paqol
    2011/10/23 12:46
  • ja mysle ze blizz skonczy na 100 lvlu zwiekszajac sukcesywnie lvl cap o 5 lvli zreszta pandaria nie bedzie ostatnim na pewno bo wg grafiki wydawniczej blizza maja jeszcze wydac przynajmniej jeden dodatek

    tak swoja droga zapomnialem dodac - a moze jednak te widelki lvli to sposb na lekki balans na low lvlu?

    bo teraz przez dluuugi czas nie talenty beda determinowaly a sam lvl i gear a te nie raza zazwyczaj roznicami pomiedzy poszeczgolnymi lvlami

    (pomijam heirloomy)
    ~Taldoron
    2011/10/23 12:47
  • Jak zwykle różne są zdania na ten temat. Mi się to akurat podoba, będzie można grać jednym specem na wiele sposobów, i to jest na pewno pozytywna strona.

    Natomiast całe lore i pomysł na dodatek są całkowicie nie trafione. Tak samo sceptycznie widzę klasę monka, znając życie na początku będzie całkowicie OP, a po paru patch'ach tak go znerfią, że nie będzie się nadawał do gry.
    ~baka14
    2011/10/23 14:46
  • Rynek chiński rośnie z każdym dniem, wiec chiński dodatek z pandami żeby bogaci chińczycy grali.....
    ~guzimierz
    2011/10/23 16:47
  • Kogo w ogóle obchodzi jak będzie wyglądać dodatek co? i tak 99% z was siedzi na instach wiec co się czepiacie w końcu jest szansa na balans klas i fajne questy wystarczy sobie poczytać. WOTLK był super bo by jakiś tam Arthas co? czy może rodzaj dodatku nic nie zmienia okładka nie świadczy jeszcze o książce to dlaczego większość z was na starcie atakuje jakiś dodatek czy to tbc czy cata ja tego nie rozumiem...
    ~balkan93
    2011/10/23 18:53
  • no akurat chinczycy duzo mają cenzur w wow. wiem że w warcraft 3 cos z pandami bylo nie halo . nie zdziwie się jak będa mieli jakichs ninja czy cos
    ~jasosik
    2011/10/23 19:47
  • Ja jestem optyimista i do wsyztskiego podchodzię optymistycznie, ja wiedziałem ze i tak kiedyś dodadzą pandarenów bo byli w warcrafcie 3 i juz dawno się z tym pogodziłem, co do klimatu to kto co woli nie którzy lubią klimaty CHin Japonii a to juz kwestia gustu i o tym się nie dyskutuje ;) CO do talentów to wg. mnie strzał w 10, tak jka było mówione większość kals ma stałe drzewko czyta się poradniki i wie się w co pakować talenty dla pve a co dla pvp. Tu wybór bedzie zależał od nas popatrcie chodźby na shamka 15lvl 3 różne sposoby na zatrzymanie przeciwnika i to kto co wybierze zależy od własnego stylu gry a nie od tego czy pve czy pvp i zależy od sytuacji :D
    ~Kamrol49
    2011/10/23 22:29
  • Ale tak na marginesie zobaczycie w 6.0 beda Murlocki :D
    ~zwyklygracz
    2011/10/24 08:40
  • Murlockiem zagrałbym z chęcią. I demon hunterem. Ludzie już kiedyś chcieli huntera, który zamiast petów, łapałby demony. Teraz będzie szansa.

    A co do talentów. Wg mnie to dobra zmiana. Teraz teoretycznie jest wybór, a i tak każdy szuka gotowego wzorca. Pełno takich tematów na forach. Idalne byłby talenty dające podobny efekt, ale preferujące różny styl gry. Np u huntera strzał, uderzenie lub pułapka. Ale to tylko przykład. Chodzi mi o to, że wtedy byłby balans, a postacie byłby bardziej unikalne, bo ludzie nie braliby tego co sprawdzone, ale to, co pasuje do ich stylu gry i sprawia im radość.
    ~zdenek117
    2011/10/24 15:07
  • "Ludzie już kiedyś chcieli huntera, który zamiast petów, łapałby demony"
    od zabawy z demonami jest warlock, IMO na 100% blizz nie zrobi demonhuntera, watpie zeby dodal kolejna melee klase (bardziej obstawial bym Necromancera, Dark rangera, Shadow huntera albo Witch doctor).
    Jesli chodzi o kolejne rasy w wowie to zawsze chcialem grac Arakkoa albo nagami.
    ~Irmin
    2011/10/24 17:50
  • Teraz ja dodam swoje trzy grosze :)
    Dodatek jest dla mnie na + Nie ma jakichś zmian, które miałyby zniszczyć wowa, aczkolwiek nowy system talentów wygląda dosyć kontrowersyjnie. Większy nacisk na wydarzenia Ally vs Horde też będzie dobrą odskocznią od ostatnich wielkich zagrożeń (Deathwing, Arthas, Kil'Jaeden). Nie będę teraz kwestionował, co będzie po tym dodatku, bo to jest moim zdaniem głupota. Niech najpierw wydadzą tą Pandarię, a potem pomyślimy, co będzie dalej (osobiście postawiłbym na coś z płonącym legionem).
    Nie będę także kwestionował, co się stanie z balansem postaci, czy klasa x będzie super OP po wyjściu i czy klasa y będzie UP. Poczekamy, zobaczymy.
    Na ten moment najlepiej skupić się nad nadciągającym patchem 4.3 i jego zmianami oraz prawdopodobnie 4.4?, który wprowadzi już dawno zapowiadany event.
    ~Kopen
    2011/10/25 22:24
  • @Kopen specjalnie dla Ciebie założyłem sobie konto w vortalu by zakwestionować twoje KWESTIONOWAĆ ;] bynajmniej nie używaj słów których znaczenia nie znasz lub nie jesteś pewien

    mały słownik:
    kwestionować - być przeciwny czemuś
    zakwestionować - podać w wątpliwość prawdziwość czegoś
    bynajmniej - wcale, zupełnie, ani trochę oraz partykuła wzmacniająca nie.
    bynajmniej nie mylić z przynajmniej ;)

    sorry za offtop

    a teraz wracając do sedna sprawy to pomysł z takim ustawieniem talentów uważam za genialny, wreszcie będzie można mieć dostęp do ukochanych spelli, które niekoniecznie były w ulubionym drzewku talentów,
    nowy system dla locka jest świetny w ogóle dla każdej klasy mi się podoba, nie wiele mogę powiedzieć o warriorze bo to mój najniższy alt (67lvl) resztę postaci mam na 80 i zmiany które niesie system talentów są pozytywne
    Każdy przyszły tier daje do dyspozycji jeden z 3 aktywnych* spelli dla danego typu umiejętności więc żadna klasa nic nie traci a jedynie zyskuje
    ~walp00
    2011/10/26 01:03
  • Moim zdaniem jest to strzał w 10. co prawda jak w pve nie osiągną swego celu bo zawsze na 3 talenty jest 1 typowo zwiększający dps 1 typowo na przeżycie i ostatni to zawsze coś. Strzelam że ten schemat zostanie ale same talenty się zmienią. tak jak w pve zawsze będą brać dps-i zwiększony dps tak w pvp już będzie większe pole do popisu
    ~WojtekS
    2011/10/29 09:12

Pozostałe nowości