Ion Hazzikostas o Mists of Pandaria - Nowości - World of WarCraft

Nowości

Data publikacji : 19.11.2012

Ion Hazzikostas o Mists of Pandaria

W czasie trwania Battle.net World Championship, redaktorzy serwisu MMO-Champion mieli okazję przeprowadzić krótki wywiad z Ionem Hazzikostastem, Lead Enounter Designerem pracującym nad World of Warcraft. Poniżej przedstawiamy tłumaczenie tej rozmowy.

Najważniejsze informacje z wywiadu:

  • Trwają instensywne prace nad patchem 5.2, w którym pojawi się kolejna strefa raid i kontynuacja legendarnej serii zadań.
  • Twórcy chcieliby, aby więcej graczy spróbowało trybu wywzwań.
  • W patchu 5.1 pojawi się zadanie przeznaczone dla klasy warlocków (nie jest to scenariusz).
  • World bossowie okazali się być dobrym rozwiązaniem, jednak Galleon ma swoje wady - w przyszłości boss "tego typu" będzie bardziej wymagający i znajdzie się w mniej uczęszczanym rejonie.
  • Twórcy szukają dodatkowych sposobów na nagradzanie 25-osobowych raidów, aby zrekompensować trudy związane z takim trybem rozgrywki.
  • Proving Grounds (które pojawi się w przyszłości) ma być komfortowym środowiskiem do nauki i trenownia leczenia czy tankowania, a dla bardziej doświadczonych graczy sposobem na wykazanie się umiejętnościami (system rankingowy).
  • Nagrody za scenariusze zostaną poprawione w 5.1. W przyszłości twórcy spróbują dawać dodatkowe nagrody za określone wyczyny w scenariuszu, na przykład: ukończenie go w określonym czasie lub wykonanie dodatkowych zadań.

Q: Patch 5.1 jest bliski wydania, a jego główną zawartością są elementy PvE. Jaki jest obecnie stan aktualizacji 5.2 i czy jest coś ekscytującego, na co powinni czekać gracze?

A: W patchu 5.1 znajdują się również scenariusze, Brawler's guild oraz ulepszenia w systemie walki kompanów, więc jest więcej elementów niż tylko zadania. Oczywiście questy stanowią sporą jego część, jest około 100 nowych zadań w Krasarang Wilds. Co do patcha 5.2, to obecnie ciężko nad nim pracujemy. Właśnie tutaj pojawi się kolejna duża strefa raid, więc jest to coś, nad czym głównie koncentruje się mój zespół. Nie mamy w chwili obecnej żadnych szczegółów, które moglibyśmy ogłosić, jednak będziemy o tym mówić w bliskiej przyszłości.

Q: Tryb wyzwań to jedna z największych nowości w Mists of Pandaria. Czy jesteście zadowoleni z rezultatu waszych prac? Czy w najbliższych aktualizacjach doczekamy się jakiś poprawek lub nowych nagród?

A: Tak, jest to bardzo fajny element i wydaje mi się, że jego czas dopiero nadejdzie. Gracze znajdują się w sytuacji w której wyczerpali już jeden ze sposobów na znalezienie lepszych przedmiotów w danym tygodniu. Dotarli do punktu, w którym mogą je zebrać w strefach raid i ogranicza ich to jak często i jak długo mogą raidować. Macie do dyspozycji tylko jeden lockout w danym tygodniu, dzięki czemu macie sporo wolnego czasu, co sprawia, że tryb wyzwań staje się interesującą propozycją. Początkowo, w związku z tym, że nie zwiększał on potencjału postaci, ciężko było usprawiedliwić spędzenie czasu na czymś, co nie zwiększy siły naszej postaci, kiedy można być zdobyć nowe przedmioty robiąc strefy heroic oraz wykonując codzienne zadania.

Ostatecznie, tryb wyzwań oferuje graczom strefy z elementami koordynacji, współpracy i odpowiedniego egzekwowania strategii. W chwili obecnej naszym głównym trybem dla stref instance jest system Looking for Dungeon z losowym dobieraniem graczy i możemy w nim ustawić określony poziom trudności, ponieważ zbyt wysoki wywołuje negatywne emocje.  To, że się czegoś nauczyłeś to jedno, jednak nie gwarantuje to tego, że pozostałe cztery osoby również będą to wiedziały, co często prowadzi do porażki nie z twojej winy, lecz przez losowe osoby, z którymi jesteś w grupie. Jest to frustrujące. Wycofaliśmy się nieco z poziomu trudności, jakie prezentowały strefy heroic po premierze Cataclysm, jednak tryb wyzwań to zupełnie nowy ich poziom.

Q: Czy w przyszłych aktualizacjach pojawią się jakieś poprawki?

A: Głównie takie, które zwiększają komfort gry. W przyszłości wprowadzimy zmianę, która będzie resetowała cooldowny po zresetowaniu strefy w trybie wyzwań lub po rozpoczęciu kolejnej (długie cooldowny takie jak Bloodlust czy Battle Res). Pozwolimy na resetowanie strefy w trybie wyzwań w czasie jej trwania dzięki nowemu elementowi interfejsu. Dzięki temu, jeśli nie uda wam się drugi pull, będziecie mogli szybko zresetować strefę i spróbować ponownie. Jeśli użyliście Bloodlusta na pierwszym pullu i uważacie, że macie szansę na dobry czas, a następnie czekacie pięć minut na odnowienie się cooldowna, to nie jest fajna sprawa. Jest to element, który planujemy w przyszłości wspierać i rozbudowywać.

Jedną z rzeczy o której myśleliśmy jest to, jakie nowe strefy w trybie wyzwań moglibyśmy dodać do gry. Potencjalnie możemy zdecydować się na stworzenie trybu wyzwań dla naszych starszych stref instance. Wyobraźcie sobie 90-poziomowy tryb wyzwań w Shattered Halls, Arcatraz lub innych miejsc.

Q: Legendarna seria zadań jest kontynuowana w patchu 5.1 z ulepszeniem dla sha-touched gem. Czy możemy spodziewać się czegoś więcej po tej aktualizacji, czy musimy poczekać na 5.2, aby być świadkami bardziej ekscytujących rzecz?

A: Wydaje mi się, że patch 5.2 będzie miał więcej treści jeśli chodzi o postęp w legendarnej serii. Patch 5.1 rozwinie fabułę. Kilku graczy, którzy ukończyli już swoje legendarne klejnoty odkryli, że Wrathion opowiada o nadciągających flotach, konflikcie między Hordą i Przymierzem, który rozegra się na wybrzeżu oraz o tym, że coś trzeba będzie zrobić. Patch 5.1 pokaże zaangażowanie Wrathiona w starcia między frakcjami i da graczom niewielki bonus za pomoc, jednak główne elementy serii zadań są wciąż przed nami.

Q: Patch 5.1 zawiera bardzo interesującą serię zadań związaną z Black Temple oraz warlockami. Czy możesz coś powiedzieć na ten temat? Czy jest to zadanie tylko dla jednej klasy, czy też dla wszystkich?

A: Coś związanego z Black Temple w patchu 5.1 to zadanie dla warlocków, które do czegoś prowadzi. Zostało to wykopane z plików jako scenariusz, jednak nie jest scenariuszem. jest to małe zadanie dla warlocków. Jeśli ma to sens z punktu widzenia fabuły i dostępnych środków, staramy się je dodawać - fajnie mieć niewielkie zadania, podobne do tych, które mają mnisi. Jest to coś fajnego, co postanowiliśmy dać klasie warlocków. Nic wielkiego.

Q: Czy jest to wreszcie czas na dodanie zaklęć z zielonym ogniem do gry?

A: Może.

Q: Ponownie wprowadziliście do gry world bossów. Czy według was reakcja graczy była pozytywna?

A: Poniekąd. Zdecydowanie wiele nauczyliśmy się z tych world bossów. W chwili obecnej, powiedziałbym, że jesteśmy zadowoleni z tego, jak działa Sha of Anger. Boss ten miał zastępować Baradin's Hold oraz Vault of Archavon. Zamiast zmagać się z nim za zamkniętymi drzwiami, grupy ścierają się z nim w otwartym świecie. Gracze, którzy wykonują zadania w Kun-Lai Summit widzą grupy 30 lub 40 graczy, którzy walczą z tym ogromnym, cienistym potworem; to bardzo fajne doświadczenie. Sha of Anger ma dosyć szybki respawn i niezbyt wysoki poziom trudności, dlatego niemal każdy kto chce go zabić, może to zrobić.

Galleon miał być nawiązaniem do bossów z pierwszej odsłony World of Warcraft, takich jak Kazzak lub zielone smoki, czyli miał być bardzo pożądany i pojawiać się nieregularnie. To trochę zadziałało, jednak nie tak dobrze jak zakładaliśmy, dlatego kiedy będziemy ponownie próbować czegoś podobnego, dokonamy pewnych zmian.

Mamy w tym przypadku do czynienia z dwoma problemami. Po pierwsze, jest on zbyt łatwy. Zabicie Galleona zależy w głównej mierze od "tapowania" go i byciu na miejscu, kiedy się on pojawia, a nie podejmowaniu jakiegoś wyzwania. Jednym z kluczowych elementów Kazzaka oraz zielonych smoków było to, że większość grup na serwerze nie mogła ich zabić. Nawet jeśli dacie im pullować bossa, przegrają, ponieważ tylko najlepsze gildie na serwerze były w stanie go pokonać.

Kolejnym jest to, że znajduje się on w bardzo uczęszczanej krainie, dlatego kiedy tylko się pojawi, sporo osób gromadzi się w tym miejscu, co prowadzi do powstania technicznych problemów. Kiedy 150 osób korzysta z zaklęć obszarowych na tym samym obszarze, wydajność gry znacznie spada, chyba, że masz super komputer. Prowadzi to do niezbyt fajnego doświadczenia dla graczy. Myślę, że bardzo ustronne miejsce i większe wyzwanie to elementy, które będziemy musieli dopracować w przypadku kolejnych bossów w stylu Galleona w przyszłości. Bossowie w stylu Sha of Anger raczej pozostaną bez zmian.

Q: Czy planujecie dodać ich więcej w przyszłych patchach?

A: Jasne.

Q: Czy w dodatku jest jakaś walka, która nie była tak dobra lub imponująca, jak miała być?

A: Ogólnie rzecz ujmując, jestem bardzo zadowolony z tego, jak zadziałały te starcia. Myśle, że było kilka błędów lub problemów z dopasowaniem w przypadku kilku walk, jak wersja Heroic Imperial Vizier Zor'lok, która pojawiła się w Heart of Fear w zeszłym tygodniu. Miała ona kilka problemów z dopasowaniem, przez co był to najtrudniejszy boss w całej strefie, mimo, że znajduje się on na samym początku. Była to przeszkoda nie do przejścia dla wielu osób. Dokonaliśmy kilku szybkich poprawek i w ciągu kilku dni boss znalazł się w takim miejscu, jakie dla niego przewidywaliśmy. Poza tym słyszymy świetne opinie od graczy o tym, że świetnie się bawią w LFR, wersji Normal oraz Heroic.

Q: Coraz więcej osób wydaje się tracić zainteresowanie 25-osobowymi raidami. Czy planujecie w przyszłości sprawić, ze będą one bardziej interesujące, czy jesteście zadowoleni z obecnego systemu?

A: Uwielbiamy 25-osobowe raidy. Uwielbiamy również 10-osobowe wersje. Mamy osoby w departamencie, które robią zarówno jedne jak i drugie. Nie jesteśmy do końca zadowoleni z obecnego stanu 25-osobowych raidów. Naszym celem przy połączeniu lockoutów stref 10- i 25-osobowych z początku Cataclysm było danie graczom szansy na to, aby wybrali format, który bardziej im się podoba.

Wówczas słyszeliśmy sporo opinii o tym, że wielu graczy woli 10-osobowe raidy, jednak lepsze nagrody z 25-osobowych poniekąd wymuszą granie w tym trybie. Prawda była taka, niestety nie wzięliśmy tego pod uwagę, że największym problemem była logistyka związana z utrzymaniem 25-osobowej grupy. Ciężar ten spadł głównie na oficerów, liderów raidowych oraz szefów gildii. Tego typu presja często sprawiała, że grupy te rozpadały się na 10-osobowe. Wcześniej moglibyśmy zachęcać tym, że 25-tki oferują najlepsze przedmioty w grze, co było wystarczające, aby gildie radziły sobie z tymi problemami i rekrutowały więcej osób, dzięki czemu w dalszym ciągu mogły robić strefy raid w tym formacie.

Teraz łatwo jest powiedzieć, cóż, mamy tylko 21 osób, zróbmy dwie 10-osobowe strefy zamiast anulować raid. Wtedy stajecie się gildią zmieniającą się w taką, która robi tylko 10-osobowe raidy. Nie jest to odzwierciedleniem tego, co wolą gracze, a najłatwiejszym rozwiązaniem dla przywódców grupy. Staramy się znaleźć sposób, aby lepiej zachęcić do robienia stref 25-osobowych, ponieważ zdajemy sobie sprawę z tego, że powinna istnieć rekompensata za dodatkowe problemy logistyczne.

Q: Element Proving Ground został wspomniany kilka razy przed wydaniem gry - czy macie do powiedzenia coś więcej na jego temat?

A: Jest to coś, czym jesteśmy bardzo podekscytowani i planujemy dodać do gry. Nie mamy niestety określonej daty w chwili obecnej, jednak jest to coś, co chcemy dodać.

Q: Czy Brawler's Guild jest pierwszą odsłoną tego elementu?

A: Brawler's Guild to nie jest to samo. Są to pojedyncze walki z bossami oferujące ciekawe elementy rozgrywki PvE. Nie jest jego celem instruowanie, testowanie czy też ocenianie graczy. Ma po prostu stanowić ciekawe wyzwanie. Proving Grounds ma dwojaki cel: pozwala graczom na uczenie się rzeczy takich jak tankowanie lub leczenie w bardziej komfortowych warunkach, bez możliwości zawiedzenia innych graczy; jednak pozwala również tym najlepszym, na przetestowanie swoich umiejętności i umieszczenie wyników w rankingach. Brawler's Guild to zupełnie coś innego, jednak jest naprawdę fajne.

Fundamentem naszej gry jest to, że od 1 do 90 poziomu grasz jako DPS. W ten sposób zdobywasz poziomy i zabijasz wrogów w otwartym świecie. Jednak, kiedy po raz pierwszy zdecydujesz się na tankowanie, zwykle odbędzie się to kosztem czterech pozostałych osób z grupy. Bardzo chcielibyśmy to naprawić.

Q: Scenariusze znajdują się w chwili obecnej w dziwnym miejscu. Ich założenia wydawały się ciekawe, jednak brak nagród sprawił, że większość graczy ignoruje je. Czy powinniśmy spodziewać się jakiś nowych rozwiązań?

A: Nagrody za scenariusze zostaną poprawione w 5.1. W przyszłości, mam nadzieję, że w niezbyt odległej, będziemy chcieli pozwolić na to, aby scenariusz nagradzał graczy za jakieś dokonania podczas jego trwania, na przykład tak, żeby gracze odczuwali presję, aby ukończyć go w określonym czasie lub wykonali dodatkowe cele, aby otrzymali za to nagrodę.  W ten sposób system ten będzie wciągający i będzie nagradzał graczy z różnym stylem gry, w zależności od tego z jakimi przedmiotami wchodzą itd.

Q: Czy jest coś, co chciałbyś żeby więcej graczy dostrzegło lub robiło w Mists of Pandaria? Jakiś interesujący element, który wiele osób przegapiło?

A: Jest masa sekretów w Mists of Pandaria. Niezależnie od tego, czy jest to rzadki przeciwnik lub ukryty skarb, nasi gracze świetnie sobie dają radę z odnajdywaniem ich, więc jest to bardzo fajne. Dzięki takim stronom jak MMO-Champion trudno o jakieś sekrety w grze.

Ogólnie rzecz ujmując, chciałbym, aby więcej osób sprawdziło tryb wyzwań. Jest to najbardziej lukratywny sposób na zdobywanie Valoru. Wydaje mi się, że gracze uważają, że skoro nie są w Paragonie, Blood Legionie lub innych najlepszych gildiach na świecie, to nie jest element przeznaczony dla nich. Nawet zrobienie trybu wyzwań na Bronze da więcej Valor, niż poświęcenie tego czasu na inne elementy w grze. Kiedy gracze przejdą z trybu robienia tony codziennych zadań, aby zdobyć Valor i zaczną szukać innych jego źródeł, kiedy nie będą już potrzebowali reputacji z nowymi frakcjami, mam nadzieję, że coraz więcej osób zacznie próbować swoich sił w trybie wyzwań.

Q: Bez zdradzania zbyt wielu szczegółów - czy macie jakieś świetnie mechaniki raidowe, które pojawią się w przyszłości?

A: Tak.

Komentarz (0)

  • Brak komentarzy

Pozostałe nowości