Kilka słów o paladynie i leczeniu w Cataclysm - Nowości - World of WarCraft

Nowości

Data publikacji : 22.04.2010

Kilka słów o paladynie i leczeniu w Cataclysm

Po bardzo intensywnym zeszłym tygodniu, ten jest raczej spokojny, jeśli chodzi o oficjalne zapowiedzi związane z Cataclysm. Jednak nie oznacza to, że pracownicy Blizzarda nie udzielają się na oficjalnym forum. Można na nim znaleźć wiele interesujących postów, w głównej mierze odpowiadających na pytania związane z informacjami, zaprezentowanymi w zapowiedziach zmian w klasach, oraz w czasie Developer Chat na Twitterze.

Na samym początku prezentujemy tłumaczenie posta Ghostcrawlera, w którym wyjaśnia on powód dodania paladynom zaklęcia Healing Hands (więcej na temat zmian w tej klasie znajdziecie w naszym tłumaczeniu oficjalnej zapowiedzi).

Tak, Healing Hands jest jednym z środków, z pewnością dominującym, który pozwoli paladynom na leczenie grupy raid. Chcemy dać im zaklęcie, które nie będzie równało się z Circle of Healing lub Chain Heal, ponieważ zostały one już dodane do gry, a my chcemy wprowadzić coś nowego.

Pragniemy uniknąć sytuacji w stylu: "Cóż, nie ma naszego paladyna do leczenia tanka, odwołajmy raid."

Również nie chcemy, aby miało miejsce coś takiego: "Mamy zbyt wielu paladynów, a oni nie mogą leczyć raidu, zastąpmy jednego z nich altem ze słabszymi przedmiotami."

Oczywiście są to sytuacje ekstremalne. Nie jest naszym zamiarem żeby w grupie stackowano zbyt wiele postaci o określonym specu. Nie chcemy jednak, aby leczenie raidu było niemożliwe, jeśli w grupie znajomych jest wielu Holy paladynów.

Rzecz jasna zwykle tego typu wypowiedzi są doskonałą okazją do zadania kolejnych pytań, o to jak ma wyglądać według Blizzarda leczenie raidu przy pomocy tak "pozornie słabego" zaklęcia. Ghostcrawler poruszył w swej odpowiedzi również temat innych elementów związanych bezpośrednio z mechaniką leczenia w Cataclysm:

Naszym celem jest sprawienie, aby paladyni mogli leczyć grupę raid. Prosimy, abyście nie mówili że przedstawione mechaniki, których nie mieliście jeszcze okazji wypróbować, na pewno nie dadzą takich możliwości tej klasie. Naturalną rzeczą jest dzielenie się swymi obawami - właśnie dlatego między innymi ogłaszamy tego typu informacje wcześniej - jednak niektóre osoby żądają od nas buffa zaklęcia, którego nawet raz nie rzucili.

Mogę powiedzieć, że nasza wizja czaru leczącego grupę nie polega na biegającym w kółko paladynie, ale raczej na takim umiejscowieniu się przez niego, aby Healing Hands przyniosło możliwie najlepszy efekt. Czasem będzie stał z tyłu z healerami, innym razem w melee. Niekiedy trzeba będzie się rozproszyć i wtedy możliwości leczenia grupy będą mniejsze (tak samo jest w przypadku szamana przy takim scenariuszu).

Traquility ma bardzo długi cooldown. To nie jest jednak normalny sposób na leczenie grupy przez druidów. Chcemy zmienić tą umiejętność z 5-osobowej grupy na raid, ponieważ pragniemy zrobić to samo z każdym zaklęciem. Organizowanie graczy w określonych drużynach jest dosyć dziwnym rozwiązaniem, które nie oddaje sytuacji realnego świata (gdzie to dystans między osobami ma znaczenie).

Nie damy paladynom nic, co będzie przypominało Circle of Healing. Jedno (lub dwa) zaklęcia tego typu w grze już wystarczy.

Spirit będzie dobrą statystyką do inwestowania do określonego momentu. Kiedy możesz leczyć walkę z bossem, która trwa powiedzmy sześć minut bez żadnych problemów z maną, większa ilość Spirit będzie marnotrawstwem. Wówczas atrybuty takie jak Crit wyglądają bardziej interesująco, ponieważ zwiększać on będzie siłę zaklęcia bez podnoszenia jego kosztu. Będziesz mógł wyleczyć kogoś jednym czarem, co pozwoli ci na utrzymanie przy życiu innego celu. W dzisiejszych warunkach, gdzie bonusy zwykle są marnowane na overhealing, duże krytyczne efekty zaklęć leczących nie są zbyt wartościowe.

Będziemy musieli zobaczyć jak idzie leczenie w raidach. Możliwe że się okaże, że zaakceptujemy tendencje grup do przydzielania paladyna do leczenia tanka, ponieważ są oni w tym bardzo dobrzy. Chcemy jednak uniknąć sytuacji, w której grupa uważa że nie może utrzymać przy życiu tanka, ponieważ nie mają paladyna, albo że leczenie raidu jest niemożliwe, ponieważ jest zbyt wielu reprezentantów tej klasy.

Wiele osób jest przeciwna rozwiązaniu, które zostało zaprezentowane w zapowiedziach healerów - każdy z nich posiada na dobrą sprawę średnie, duże, oraz szybkie zaklęcia leczące. Czy mają one miejsce bytu w World of Warcraft? Czy w ferworze walki będzie można podjąć trafną decyzję co do tego, z którego z nich skorzystać?

Chcemy, aby gracze podejmowali decyzję czy chcą skorzystać z global cooldownu na średnie, duże, lub szybkie zaklęcie leczące. Dziś niemal każdy GCD jest używany na szybki czar, ponieważ jeśli tego nie zrobisz, lub nie masz odpowiedniej regeneracji many na tego typu grę, ktoś z pewnością zginie.

Możliwe, że spowolnimy nieco walkę, aby gracze mieli więcej czasu na podjęcie decyzji o tym, jakie zaklęcie leczące rzucą, jednak będzie to zmiana rzędu 0,5 do 1,0 sekundy, a nie 2-5.

Jako, że klasa paladyna definitywnie zdominowała przytaczane przeze mnie posty, zobaczmy jaki los może czekać Divine Storm, oraz Blessing of Sanctuary w Cataclysm.

Divine Storm (źródło)

Divine Storm będzie potraktowany tak samo jak Whrilwind (mniej obrażeń przy brak limitu celów).

Różnicą jest to, że paladyn dostosowuje swoją rotację do cooldownów, a wojownik do posiadanego Rage. Całkiem możliwe jest to, że paladyn wciąż będzie korzystał z DS, kiedy pozostałe jego ataki będą na cooldownie (będzie to zależało od tego, jaką wprowadzimy rotację dla Retribution, wciąż ją tworzymy). Divine Storm również daje efekt leczący, dlatego nie jest to do końca odpowiednik Whrilwind. Nie chcemy, aby w pewnym momencie Ret znalazł się w miejscu, gdzie trzeba mieć spec na pojedyncze cele bez DS i taki na grupy, który posiada ten talent.

Blessing of Sanctuary (źródło)

Blessing of Kings i Might będą działały na całą grupę raid. Nie trzeba będzie ich rzucać na określone cele. Chcemy się upewnić, że nie będzie sytuacji, w której jedna osoba będzie chciała inny buff niż pozostałe.

Blessing of Sanctuary będzie mogło być zwykłym Kings z dodatkowym komponentem związanym z maną (dla paladynów). Rozważaliśmy także zmienienie go na umiejętność pasywną, która daje paladynowi manę oraz buff redukujący obrażenia o 3% dla całej grupy raid, który obecnie daje Renewed Hope (talent Discipline).

Na sam koniec aby odejść od tematu paladynów, chciałem przytoczyć tłumaczenie dosyć istotnego posta, który wyjaśnia nieporozumienie związane z tym jak Haste będzie wpływał na zaklęcia typu channeled:

Nie wytłumaczyliśmy tego w wystarczająco dobry sposób w czasie czata.

Odpowiedź którą chcieliśmy dać brzmi "zaklęcia typu channeled nie będą coraz krótsze wraz ze rozwojem statystyki Haste." Jednak żeby być bardziej precyzyjnym powiem, że Haste w tego typu czarach będzie skracał czas trwania zaklęcia do czasu uzyskania dodatkowego ticka, wówczas czas rzucania powróci do normy. Nie chcemy żadnych częściowych ticków, ponieważ zachęcają one jedynie do ponownego skorzystania z danego czaru.

Liczymy na to, że spora ilość informacji związanych z paladynem nikogo nie przytłoczyła, jednak po opublikowaniu oficjalnej zapowiedzi, zmiany w leczeniu przez właśnie tą klasę wzbudzały największe kontrowersje. Doskonale widać, że wszystkie modyfikacje muszą być oceniane poprzez pryzmat bardziej systemowych zmian, które mają dotknąć World of Warcraft po nadejściu kataklizmu. Rzecz jasna tego typu posty to jedynie zapowiedzi, a nie patch notes, dlatego nie wiemy o wszystkich planach deweloperów gry.

Mamy nadzieję, że wkrótce Blizzard podzieli się kolejnymi informacjami na temat Cataclysm, a my wciąż będziemy przyglądali się oficjalnemu forum i przygotowywali tłumaczenia postów, które przybliżą obraz zmian planowanych na dodatek (i nie tylko!).

Komentarz (8)

  • zapowiada sie opiecujonco
    ~sc2kjedy
    2010/04/22 15:05
  • No zapowiada się ''opiecujonco'' dla słitaśnych blood elfuf paladynnuf.
    ~klierowski
    2010/04/22 15:08
  • Hmmm... Podoba mi się. W końcu healowanie paladynem nie będzie nudne :)
    A Ty kilerowski pewnie masz kompleksy związane z BE paladin.
    ~Reisterq
    2010/04/22 16:10
  • dla jakich sweetasnych blood elfow?
    przeciez od cataclysmu każdy bedzie sweetaśną krówką !
    ~Milerks
    2010/04/22 20:56
  • No właśnie, niestety takiej reakcji się obawiałem zamieszczając tego newsa.

    Prosiłbym mimo wszystko o zachowanie pewnego poziomu w lamencie nad blood elf paladynami, skoro rozmowy na temat cytowanych zmian raczej trudno się teraz spodziewać.
    ~Sigmar
    2010/04/22 21:43
  • Czy oni nie przesadzają? Niedługo wszyscy będą mogli leczyć, wychodzi na to, że nie warto robić Priesta który wprost ze swojej nazwy powinien być najlepszy w healu tylko lepiej zrobić palka bo możesz nim tankować, leczyć tanka, leczyć raid, wymiatać w pvp i w dps
    ~feniks
    2010/04/22 22:41
  • Podoba mi się zmiana jaka zajdzie w Divine Storm. Zastanawiam się też jak wpłynie to na moją rotacje i czy coś dostanę w zamian :D
    ~Glum
    2010/04/22 22:44
  • Niech lepiej blizz wprowadzi możliwość zmiany klasy na inną za darmo, jak mają nie poprawić Retri Paladyna, bo w tym momencie na duelu cooldowny na Divine Shield(5min), Avenging Wrath(3min), Hand of Protection(3min) i Lay on Hands(15min) przy czym po użyciu jednego z nich wyłanczasz inne na 30sec lub 3min :) co to ma być, kpina. Niech zmienią wogole formę duelowania, rozpoczynasz duel to się resetują cooldowny a nie po jednym duelu muszę czekać 15min lub 5min, niech będzie tak jak to ma miejsce na arenach. Jak tak dalej pójdzie to wszyscy przejdą na prywatne serwery bo nikt nie będzie tracił czasu na zmiany speca na inny lub lvlowania kolejnej postaci od początku. Musi ktoś wkońcu poprawić Paladyna/Retri i Druida/Feral pod areny i duele bo inaczej się nie da poprawić swojego skilla. A z resztą co ja tam wiem na ten temat, pozdrawiam.
    ~Hofman
    2010/04/24 12:09

Pozostałe nowości